OCA Global participa en el projecte "Bologna alli... | OCA Global
Selecciona un país:

Espanya

ES / CA / EN

Andorra

ES / EN / CA

Arabia Saudí

ES / EN / عر

Brasil

ES / EN / PO

Chile

ES / EN

Colombia

ES / EN

Egipto

ES / EN

Emiratos Árabes

ES / EN

India

ES / EN

Marruecos

ES / EN / FR

México

ES / EN

Panamá

ES / EN

Perú

ES / EN

Portugal

ES / EN / PO

Rumania

RU / EN

Sudàfrica

ES / EN

Ucrania

ES / EN

Italia

ES / EN

Tornar
#Notes de premsa

Projecte "Bologna libera e sostenibile"

13.03.2023

Gràcies al projecte "Bologna Allibera e sostenibile" ("Bolonya lliure i sostenible"), finançat pel Banc Europeu d'Inversions (BEI) per a l'Ajuntament de Bolonya i dirigit pel Consorci d'OCA Global CTA, la planificació urbana es converteix en una eina per a la igualtat de gènere.

Bolonya s'ha compromès a convertir-se en la primera ciutat "lliure i sostenible" d'Itàlia. Per a aconseguir-ho, està treballant en la definició i adopció de directrius de planificació urbana des d'una perspectiva de gènere i sostenibilitat ambiental. Això s'aplicarà en dos projectes estratègics per a la ciutat: el nou complex escolar Dozza, en el districte de Borgo Panigale-Ren -dissenyat per a noves formes d'ensenyament i per a fer de l'escola un espai comunitari, permeable al barri- i la Via della Conoscenza (“Via del Coneixement”) -infraestructura principal del gran projecte de la Città della Conoscenza (“Ciutat del Coneixement”) que connecta llocs de recerca, nous assentaments urbans, espais públics i verds en el quadrant nord-oest mitjançant una xarxa dedicada a la mobilitat lenta, carrils bici i per als vianants i una ruta caracteritzada, recognoscible i equipada mitjançant noves i innovadores tecnologies d'infraestructura digital. La ruta connecta físicament llocs importants per a la ciència i la recerca, però també llocs de memòria i importància històrica.

Però, com és una ciutat per a les dones?

Si prenem l'exemple de la mobilitat, és una ciutat en la qual la gent va més a peu i menys amb cotxe, amb un transport públic i carrils bici millorats. És una ciutat en la qual les persones no sols es desplacen al treball, sinó també dins dels barris i entre ells: per a accedir als serveis, per a anar de compres, per a fer esport, per a la vida quotidiana dels qui no treballen (com les persones majors i els nens). Una ciutat redueix les desigualtats si la vida quotidiana i les seves necessitats estan contemplades, secundades i simplificades; si és una ciutat dissenyada per a ser viscuda per una pluralitat de persones i no sols com un lloc de producció. Això significa fomentar l'autonomia de les persones majors i dels nens, però també millorar la qualitat de l'espai públic, perquè sigui un lloc de relació i de joc.

"La ciutat, començant per la seva forma, el disseny dels seus carrers, infraestructures, serveis i transports, ha de ser cada vegada més inclusiva, accessible per a tots, pensada per a la multitud de vides diferents que l'habiten", subratlla la tinenta d'alcalde Emily Clancy.

Barcelona, per citar una altra important ciutat europea, ha creat grans bulevards per als vianants que permeten creuar i connectar diferents barris. En els bulevards s'han augmentat les zones d'ombra, s'ha afegit mobiliari urbà, s'han plantat arbres i s'han inserit parcs infantils. Al mateix temps, s'ha desplaçat el trànsit als carrers laterals perquè els bulevards per als vianants siguin segurs, en estar allunyats del trànsit motoritzat.

No obstant això, les respostes que pot donar l'urbanisme per a reduir aquestes desigualtats varien segons les característiques i la història de cada lloc, per la qual cosa és necessari una anàlisi del context. Basant-se en les experiències d'altres ciutats europees, sota la direcció de la urbanista espanyola Zaida Muxí Martínez i del grup d'experts Flavia Pesce, Pablo Martínez, Barbara Kenny i Chiara Belingardi, l'Ajuntament de Bolonya va recopilar dades i va elaborar l'anàlisi per a poder desenvolupar projectes urbanístics que contribueixin a reduir les desigualtats. Les dades de gènere, la seva construcció, recollida i sistematització són la base d'un treball que l'Ajuntament de Bolonya ha dut a terme, després de la seva adhesió, com a primer municipi d'Itàlia, a la campanya #Datapercontare. No obstant això, no n'hi ha prou amb redactar directrius. Perquè els canvis siguin reals i duradors, cal crear una cultura que sàpiga acollir-los i valorar-ho. Per a una Bolonya lliure i sostenible, es necessita abans de res formació i desenvolupament de competències per a millorar la capacitat de treballar amb unavisión d'integració de la perspectiva de gènere. La idea és que Bolonya es converteixi, amb el temps i gràcies als seus projectes, en un model per a altres ciutats.

El projecte es duu a terme amb el suport del Banc Europeu d'Inversions (BEI) i l'assistència tècnica d'OCA Global, l'Institut de Recerca Social (IRS) i la Fundació Giacomo Brodolini.